Artist Residency 2019

ARTIST RESIDENCY DE LINK & AMPA 2019

Vanaf 2018 organiseert De Link jaarlijks een Artist Residency waarin veelbelovende componisten en musici de kans krijgen om samen te werken aan een nieuwe muziekproductie. Voor de tweede editie wordt componiste Genevieve Murphy gekoppeld aan klarinettist Jonas de Smedt, Master student aan de AMPA.

In de week van 9 t/m 16 april 2019 krijgen zij de tijd en ruimte om te experimenteren in de zaal van Het Cenakel. Op dinsdag 16 april 2019 wordt de gloednieuwe compositie in première gebracht bij De Link.


Genevieve Murphy

Genevieve Murphy (Schotland, 1988) studeerde aan het Royal Conservatoire of Glasgow (Junior School), Birmingham Conservatoire (Bachelor Muziek en Compositie) en haalde haar Master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (2013). Ze volgde lessen bij David Fenessey, Howard Skempton, Joe Cutler, Michael Walters, Martijn Padding, en Yannis Kyriakides.

Haar werk is beïnvloed door psychologie en onvermogen. Haar composities worden regelmatig uitgevoerd in concertzalen en kunstgalerieën waaronder Muziekgebouw aan ’t IJ, Het Concertgebouw, Stedelijk Museum Amsterdam, Sectie C (Eindhoven), Muzički salon SC (Zagreb), ESC (Graz), La Fenice Theatre (Venice), MAXXI (Rome). Slagwerk Den Haag, Camerata RCO, Storioni Trio, Ex Novo Ensemble en IEMA hebben haar stukken gespeeld. Genevieve’s werk ‘Fine 5’ werd in 2016 genomineerd voor de International Rostrum of Composers. Zij representeerde Nederland in de categorie jonger dan 30. In 2017 ontving ze als componist en uitvoerder de Nieuwe Makers Subsidie van Fonds Podiumkunsten met ‘NB Projects’.


Jonas De Smedt
Wat me zo aanspreekt aan het uitvoeren van hedendaagse muziek is dat het vaak veel dieper gaat dan klassieke muziek; en dat op een aantal vlakken. Eerst en vooral zit er vaker een diepere betekenis of een bepaald concept achter de muziek, welke de muziek vaak al een extra dimensie geeft. Daarnaast krijgen we als uitvoerder vaak te maken met nieuwe speeltechnieken, zeer uitdagende technische passages of vernieuwende schrijfwijzen welke een veel grotere inzet en studietijd vragen. Zelf heb ik het nodig om zo uitgedaagd te worden en muziek te studeren die nieuwe elementen bevat. Zo speelde ik de voorbije jaren bijvoorbeeld muziek van Magnus Lindberg en Rolf Martinsson waarin er een groot aantal extended techniques voorkwamen die niet zo alledaags zijn of ook de muziek van Berio die qua aanpak in muzikaliteit niet altijd makkelijk is. Momenteel ben ik bezig met een andere klassieker binnen het hedendaags repertoire voor klarinet: Clair van Franco Donatoni. Een hele uitdaging om een stap te zetten voorbij de techniciteit en veeleisendheid van het werk en het muzikale hieruit te halen, iets waarmee ik me het liefst bezig houd.

Jonas De Smedt (1992) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Gent bij docent Eddy Vanoosthuyse en assistenten Frank Coryn en Danny Corstjens. Hij behaalde daar in 2017 zijn masterdiploma met een grootste onderscheiding voor zijn masterproef klarinet. Nadien studeerde hij nog basklarinet bij Marc Kerckhof aan het Koninklijk Conservatorium van Gent en klarinet aan het Conservatorium van Luik, waar hij ook voor beide masterproeven een grootste onderscheiding kreeg. Daarnaast behaalde hij het diploma van de lerarenopleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Momenteel volgt hij nog de Master of Music aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.


TERUG NAAR OVERZICHT