14 APRIL 2020 – ARTIST RESIDENCY DE LINK & AMPA/ SJORS VAN DER MARK

DINSDAG 14 APRIL 2020
DUBBELCONCERT: ARTIST RESIDENCY DE LINK & AMPA / SJORS VAN DER MARK
locatie: De Link in Het Cenakel, Tilburg
zaal open 20:00 | aanvang 20:30 uur | normaal €15,- | student €5,-

Ook dit jaar heeft De Link een Artist Residency waarin een compositie op maat gemaakt wordt voor de ruimte en akoestiek van Het Cenakel. Componist Remy Alexander maakt een werk voor percussie en dans. Het nieuwe werk komt tot stand in samenwerking met de AMPA. En gitarist Sjors van der Mark speelt een uitdagend programma voor gitaar.
Programma:

Artist Residency De Link & AMPA
Remy Alexander

– pauze –

Sjors van der Mark

Auburn – Michel van der Aa
Protractus – Karsten Brustad
Due Canzoni Lidie – Nuccio D’Angelo
Nightaway – Betsy Jolas
Aiming for Ecstasy – Giel Vleggaar

Remy Alexander (*1991) is een vreemde eend in de bijt. Hij componeert graag en vaak en met veel invloeden; van EDM tot Gregoriaans en alle dingen daartussen. Naast het schrijven van akoestische werken maakt hij graag combinaties van akoestische ensembles/spelers en elektronische middelen. Hij vindt pizza erg lekker, en zijn favoriete noot is de middelste C.
Gitarist Sjors van der Mark zoekt graag de grenzen op. Grenzen van hemzelf, de muziek en het instrument. Dit heeft zich ontwikkeld in een voorliefde voor hedendaagse muziek. Dit geeft ruimte voor experimenteren met geluid, techniek en muzikaliteit, met zowel de klassieke als elektrische gitaar. Sjors studeerde klassiek gitaar bij Enno Voorhorst en Marlon Titre en heeft verdere lessen gevolgd bij Pedro Mateo Gonzalez, Sabrina Vlaskalic en luitist Joachim Held. Door de focus op hedendaagse muziek begon ook de elektrische gitaar een grotere rol te spelen, waarvoor hij lessen nam bij Wiek Hijmans. Sjors sloot zijn Master of Music bij het Fontys conservatorium in Tilburg cum laude af. Op dit moment studeert hij aan de Master na Master Hedendaagse Muziek aan het conservatorium in Gent. Sindsdien focust hij zich in soloprogramma’s op het combineren van de klassieke en elektrische gitaar. Sjors heeft een vaste positie bij Orkest de Ereprijs, dat werkt met Nederlandse componisten als Martijn Padding, Chiel Meijering en vele anderen. Het orkest speelt een grote rol in educatie door middel van projecten met conservatoria en het organiseren van de internationale Young Composers Meeting.
In Auburn probeert Michel van der Aa zowel de intieme als de wat ruigere kanten van de gitaar te benutten. Dit wordt versterkt door de tape, die ook volledig uit klanken uit het instrument bestaat. Bijna ongemerkt sluipt de tape in het stuk, tot het met veel ritmisch geweld samen met de gitaar een explosie van geluid veroorzaakt.

Karsten Brustad baseerde zijn werk Protractus op de gelijknamige sculptuur van Kristján Gudmundson, die bij de Støvset Misvær Fjord in Noorwegen staat. Door de sculptuur heen kijk je over de fjord. De titel wordt geassocieerd met verder gaan of reiken. Met een aantal ongebruikelijke technieken worden ongekende klanken uit het instrument gehaald.

Het eerste deel van Due Canzoni Lidie is gebouwd op een rustig ostinato. De expressieve melodieën nemen de aandacht geheel over en brengen het deel tot een climax, waarna de rust weer terugkeert. Van deze rust blijft weinig over in het tweede deel, gemarkeerd ‘agitato’.

Nightaway stamt uit een tijd dat solostukken voor de elektrische gitaar zeer schaars waren. Betsy Jolas maakt handig gebruik van de mogelijkheden op het gebied van dynamiek en klank. Ze creëert zo een eigenzinnige, intieme wereld vol kleur en verrassingen.

Aiming for Ecstacy – het nastreven van extase. In dit flink door rock gebaseerde stuk worden patronen en motieven verknipt, door elkaar geschud en weer aan elkaar geplakt. De dynamiek wordt telkens opgevoerd en weer afgebroken, tot het op het hoogtepunt blijft hangen in een extatische trance.


AGENDA  |  TICKETS